Domov pro seniory Máj České Budějovice,
příspěvková organizace
Větrná 731/13
370 05 České Budějovice
info@ddmajcb.cz
+ 420 388 902 111
+ 420 602 503 566
ID datové schránky: kg6kiup
Veřejný závazek
Posláním DpS Máj je vytvářet podmínky pro důstojný, spokojený a smysluplný život pro toho, kdo vzhledem ke svému zdravotnímu stavu a sociální situaci potřebuje péči, kterou není možné zajistit v domácím prostředí.
Cíle
Součástí tohoto standardu jsou základní zásady, jak přistupovat ke klientovi. Máme zde také uvedena pravidla pro ochranu před předsudky a negativním hodnocením.
DpS Máj respektuje základní lidská práva daná Listinou základních práv a svobod a dodržuje platné legislativní předpisy. Zaměstnanci chrání práva klientů a mají zmapované situace, kdy by mohlo docházet ke střetu zájmů.
Součástí tohoto standardu jsou písemně popsány situace, kdy by mohlo dojít k porušování práv klientů, stanovena preventivní opatření před vznikem těchto situací a uvedena řešení. Vymezení a popsání těchto práv je také součástí standardu.
DpS Máj má písemně popsána pravidla pro přijímání darů a podle těchto pravidel postupuje.
Součástí tohoto standardu je popis, jak sociální pracovník postupuje při jednání se zájemcem o službu a jak ho informuje srozumitelným způsobem o možnostech a podmínkách poskytování sociální služby. Kompetentní pracovník DpS Máj projednává se zájemcem o sociální službu jeho očekávání, požadavky a osobní cíle. Máme písemně zpracována pravidla, jak jednat se zájemcem před nástupem do DpS Máj, při nástupu i v den nástupu.
Písemně zpracována jsou i pravidla pro postup při odmítnutí zájemce o službu a podle těchto pravidel postupujeme.
Tento standard uvádí postup při uzavírání smlouvy o poskytování sociální služby, ale také výpovědní důvody a výpovědní lhůty. V pracovním postupu jsou pak uvedeny aktuální konkrétní položky za stravu, bydlení i péči. Zároveň je zde uvedený podrobný popis vyúčtování příspěvku na péči i způsob vyúčtování za tzv. vratky. V tomto standardu je také uveden způsob úhrady za poskytované služby.
Smlouva je uzavírána s ohledem na potřeby klienta.
Podstatou individuálního plánování je vědomé určování budoucích činností v určeném čase. Plán stanoví konkrétní úlohy a cíle, zdroje a prostředky plnění tak, aby klient prostřednictvím služby dosáhl určitého cíle. Klient se aktivně účastní všech kroků při vytváření, naplňování a aktualizaci i hodnocení osobního plánu.
Koordinátorem individuálního plánování je sociální pracovník, který metodicky vede klíčové pracovníky v souvislosti s IP. Sociální pracovník zároveň průběžně kontroluje způsob vedení dokumentace klientů a jejich individuálních plánů.
V tomto standardu je velmi podrobně popsána role klíčového pracovníka v procesu adaptačního procesu klienta a v následujícím procesu individuálního plánování.
Součástí tohoto standardu jsou pracovní postupy, které popisují, jak probíhá adaptační proces nového klienta a jak se tento proces dokumentuje v programu Cygnus. Jsou zde také uvedeny konkrétní činnosti klíčového pracovníka v adaptačním procesu.
Další pracovní postup je již zaměřen na založení záznamu individuálního plánu v programu Cygnus. V této části jsou popsány jednotlivé kroky při zjišťování potřeb klientů, stanovování cílů klienta, zjišťování zdrojů a mapování rizik. Je zde také uveden postup při hodnocení či přehodnocení IP.
Klíčový pracovník plánuje vždy společně s klientem s ohledem na jeho cíle a možnosti.
Také průběžní hodnocení naplňování osobních cílů IP musí vždy probíhat ve spolupráci – klient a klíčový pracovník.
Tento standard uvádí podrobnosti týkající se dokumentace osob, kterým jsou poskytovány služby v našem zařízení. Jedná se o dokumentaci sociální, zdravotní a ošetřovatelskou. Součástí tohoto standardu je podrobný popis jednotlivých typů dokumentace, jaké tiskopisy obsahuje, kdo do tohoto typu dokumentace může nahlížet, kde je dokumentace uchovávána a kdo a za jakých podmínek může pořizovat kopie či výpisy.
Dokumentaci klientů vedeme v DpS Máj jak v listinné, tak v elektronické podobě (program Cygnus).
Informace o klientech jsou uchovávány podle spisového a skartačního řádu v DpS Máj je zpracována směrnice „Spisový a skartační řád“.
Zaměstnanci, přicházející do styku s osobními údaji klienta, jsou povinni zachovávat mlčenlivost. Povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení pracovního poměru.
Vyjádřit se ke kvalitě nebo způsobu poskytování sociální služby může každý klient nebo jiná osoba zastupující zájem klienta. Standard uvádí postup při podání a vyřizování stížnosti, jaké formy může mít stížnost či kam se může osoba podávající stížnost odvolat.
Připomínky, náměty i stížnosti mohou podávat i imobilní klienti prostřednictvím mobilní schránky přímo na pokojích klientů. V případě ústní stížnosti pořídí o jejím obsahu písemný záznam zaměstnanec, který ji přijal.
Centrální evidence stížností je v kanceláři ředitelky DpS Máj.
DpS Máj nenahrazuje běžně dostupné veřejné služby a vytváří příležitosti, aby osoba mohla takové služby využívat. Podporujeme klienty v jejich nezávislosti a soběstačnosti. Podpora spočívá ve využívání běžných veřejných a komerčních služeb, služeb institucí a odborníků, které jsou ve městě České Budějovice dostupné.
Standard uvádí konkrétní formy podpory a pomoci při využívání dalších zdrojů, aktuální kontakty na různé instituce a lékaře.
Každý klient má právo výběru nabízených služeb a nesmí s ním být v tomto ohledu manipulováno.
Součástí tohoto standardu je organizační struktura a vymezení kvalifikačních požadavků zaměstnanců. Jsou zde uvedeny i osobnostní požadavky pro zaměstnance DpS Máj i pravidla pro přijímání a zaškolování nových zaměstnanců. Pracovní postupy pak uvádějí informace o zpracování osobních údajů zaměstnanců. Jsou zde zohledněny i postupy pro studenty absolvující praxi v DpS Máj a dobrovolníky spolupracující organizace Adra.
Standard pojednává o profesním rozvoji pracovníků. Podrobněji je zde rozepsán proces hodnocení zaměstnanců, ale i systém jejich vzdělávání. Je zde také uveden systém výměny informací mezi zaměstnanci. Poslední část standardu je věnována supervizi, která je zaměřena nejen na případovou práci a podporu týmové spolupráce, ale i na prevence syndromu vyhoření.
V tomto standardu je popis místa výkonu sociální služby a časová dostupnost. Podrobnější popis pokojů klientů i vnitřního prostředí je uveden v Domácím řádu, který je k dispozici na pracovnách sester, sociálních pracovnic a na každém pokoji klientů. Součástí standardu je i podrobný harmonogram volnočasových aktivit, které jsou nabízeny klientům na jednotlivých stanicích.
Standard uvádí, jakým způsobem je informována veřejnost o poskytovaných službách např. webové stránky, sociální sítě, informační letáky, výroční zprávy, regionální tisk, den otevřených dveří.
Jsou zde uvedeny instituce, které poskytují informace, ale i kompetentní osoby v DpS Máj, které podávají informace o sociální službě.
Prostředí DpS Máj je bezbariérové a odpovídá charakteru poskytovaných služeb. Ve standardu je stručně uveden popis prostředí domova, společných prostor i pokojů klientů. Klademe velký důraz na soukromí klientů (pokoj klienta včetně jeho osobních věcí).
Podrobnější popis pokojů klientů i vnitřního prostředí je uveden v Domácím řádu, který je k dispozici na pracovnách sester, sociálních pracovnic a na každém pokoji klientů.
Tento standard uvádí příklady různých nouzových a havarijních situací, které by mohly nastat při poskytování sociálních služeb v DpS Máj. Je zde také uveden postup, jak tyto situace řešit. Najdeme zde i důležitá telefonní čísla pro řešení havarijních situací.
O průběhu a řešení nouzových a havarijních situacích musí být vedena dokumentace.
Poskytovatel sociální služby má povinnost průběžně kontrolovat a hodnotit, zda je způsob poskytování sociální služby v souladu s definovaným posláním, cíli a zásadami sociální služby a osobními cíli jednotlivých osob.
Ve standardu jsou uvedeny dokumenty, které pomáhají k získávání informací, k hodnocení spokojenosti klientů, zaměstnanců i jiných zainteresovaných osob (SQSS, ošetřovatelské standardy, Domácí řád, Provozní řád, Směrnice, Plán péče, Individuální plán, setkání s klienty, rodinnými příslušníky, dotazníky spokojenosti zaměřené na hodnocení poskytovaných služeb, dotazník spokojenosti zaměstnanců, sebehodnotící dotazník pro zaměstnance).
Zpětná vazba je poskytovatelem sociálních služeb považována jako podnět pro rozvoj a zvyšování kvality sociální služby.