Cílem služby denní stacionář je poskytovat podporu a pomoc osobám se specifickými potřebami v denním provozu, srovnatelným s životem v domácím prostředí. Sociální služba se zaměřuje na udržování sociálních vztahů, dovedností a podporu sociálního začleňování.
Posláním služby denní stacionář je prodloužení pobytu klienta v jeho domácím prostředí a to i v případě, že jejich zdravotní stav vyžaduje v průběhu dne vysokou míru podpory a pomoci druhé osoby. Základní principy poskytování sociální služby
- Při poskytování služby je dbáno na princip rovnosti – klient a zaměstnanci DpST jsou chápáni jako navzájem si rovné lidské bytosti. Služby jsou poskytovány bez rozdílu pohlaví, náboženství, rasy, národnosti, společenského postavení, politické příslušnosti a sexuální orientace.
- Při poskytování služby je dbáno na zachovávání lidské důstojnosti klientů služeb - poskytovatel jedná s klienty služby tak, aby při poskytování sociální služby nebyla ohrožena jejich lidská důstojnost.
- Při poskytování služby se vychází z individuálně určených potřeb klientů - služba je poskytována na základě individuálních potřeb klienta v rámci smlouvy o poskytování sociálních služeb.
- Při poskytování služby jsou respektována svobodná rozhodnutí klientů – klient si sám volí rozsah služeb, které mu budou poskytovány, uplatňuje vlastní vůli a jedná na základě vlastních rozhodnutí.
- Při poskytování služby je respektováno právo klienta svobodně vyjádřit vlastní názor - klient má možnost svobodně vyjádřit vlastní názor, podávat podněty, připomínky a stížnosti.
- Při poskytování služby je dbáno na co nejdelší zachování soběstačnosti klientů – poskytovatel podporuje aktivizaci uživatele ve snaze o zachování přiměřené soběstačnosti.
- Při poskytování služby je podporováno sociální začlenění klientů – poskytovatel vytváří podmínky pro to, aby klient mohl udržovat přirozené vztahy s okolím.
- Při poskytování služby je dbáno na profesionální přístup zaměstnanců - zaměstnanci při své práci využívají svých odborných znalostí a dovedností a současně vycházejí ze základních principů slušného chování mezi lidmi - respektu, diskrétnosti, laskavosti, ohleduplnosti, empatie, trpělivosti, poctivosti, ochoty pomáhat, spolehlivosti, porozumění, vstřícnosti.
- Při poskytování služby je dbáno na flexibilitu zaměstnanců – zaměstnanci DpST pružně reagují na změnu potřeb klientů a jejich osobních cílů
Poskytovaná služba Denní stacionáře
V denních stacionářích se poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku nebo zdravotního postižení, a osobám s chronickým duševním onemocněním, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby.
Cílová skupina klientů
- osoby s chronickým duševním onemocněním
- osoby s chronickým onemocněním
- osoby s kombinovaným postižením
- osoby se zdravotním postižením
- senioři
Věková kategorie klientů
Způsob poskytování sociální služby Základní činnosti
Služba denní stacionáře dle § 46 obsahuje tyto základní činnosti:
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,
- poskytnutí stravy,
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
- sociálně terapeutické činnosti,
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.[1]
Denní stacionář
Klientům denního stacionáře jsou určeny společné prostory pracoviště a odpočinková místnost na pracovišti Tylova 9.
Společné prostory
Klientům odlehčovací služby a denního stacionáře jsou k dispozici rovněž společné prostory, např.:
- jídelny (které jsou zároveň používány jako společenské místnosti)
- chodby
- atrium, balkony
- centrální koupelny
- WC
Společné prostory jsou vyzdobeny obrazy, výrobky klientů, květinami, nábytek je volen vzhledem k možnostem a potřebám cílové skupiny klientů.