Poskytování sociální služby může být ukončeno čtyřmi způsoby
- Ke dni uvedenému ve smlouvě o poskytnutí sociální služby
- Ze strany poskytovatele
- Ze strany klienta
- Smrtí klienta
Ke dni uvedenému ve smlouvě o poskytnutí sociální služby
- U odlehčovací služby je smlouva uzavírána na dobu určitou; toto datum je uvedeno ve smlouvě
Vzhledem k účelu odlehčovací služby je maximální délka pobytu stanovena na 3 měsíce. Pouze ve výjimečných případech (např. dlouhodobé onemocnění pečující osoby( lze tuto lhůtu prodloužit.
Ukončení poskytování sociální služby ze strany poskytovatele
Poskytovatel může smlouvu vypovědět pouze z těchto důvodů:
a) pokud je klient v prodlení s úhradou sjednanou za poskytovanou sociální službu po dobu nejméně do posledního dne v měsíci, ve kterém mu vznikla povinnost úhradu zaplatit, nebo jde o opakovaná prodlení s placením úhrad.
b) klient odmítne převzít a akceptovat nový Sazebník základních činností při poskytování odlehčovacích služeb, jímž se upravuje výše úhrad
c) pokud klient svým jednáním a chováním opakovaně, byť méně závažným způsobem, narušuje kolektivní soužití. Jako opakované porušení je považováno takové porušení, na které byl klient poskytovatelem nejméně 3x písemně upozorněn, včetně uvedení důsledků takového jednání.
d) kdy v důsledku jednání klienta dojde k ublížení na zdraví či závažným škodám na majetku poskytovatele a dalších osob, dopouští se krádeží, alkoholismu, toxikomanie nebo jiné trestné činnosti, projevuje se verbálně nebo neverbálně agresivně.
V případě důvodů uvedených v písm. a) až c) je výpovědní lhůta pro poskytovatele smluvními stranami sjednána na 1 měsíc. Výpovědní lhůta počíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po dni doručení písemné výpovědi druhé smluvní straně. V případě důvodu uvedeným v písm. d) je výpověď okamžitá, bez výpovědní lhůty.
Ukončení poskytování sociální služby ze strany klienta
- Klient může smlouvu vypovědět bez udání důvodu
- Výpovědní lhůta pro klienta činí 7 kalendářních dní ode dne doručení písemné výpovědi řediteli
Ukončení poskytování sociální služby smrtí klienta
- Proti podpisu jsou pozůstalým vydány službu konající sestrou osobní věci po zemřelém klientovi, které jsou sepsány na soupisu pozůstalosti po zemřelém
- Pokud měl klient občanský průkaz uložen v trezoru u sociální pracovnice, tato jej vydá proti podpisu pozůstalé rodině
- Průkaz zdravotní pojišťovny se předává rovněž rodině
- Sociální pracovnice oznámí úmrtí klienta na Úřad práce - příspěvek na péči a ČSSZ - důchod
- Veškerou finanční hotovost, kterou měl klient u sebe, přihlašuje sociální pracovnice do dědického řízení
Překážky pro poskytování sociální služby
- poskytovatel neposkytuje službu, o kterou zájemce žádá
- zdravotní stav osoby vyžaduje poskytnutí ústavní péče ve zdravotnickém zařízení
- osoba není schopna pobytu v zařízení sociálních služeb z důvodu akutní infekční nemoci
- chování osoby by z důvodu duševní poruchy závažným způsobem narušovalo kolektivní soužití
- nedostačující kapacita zařízení
Osoba, která žádá o poskytnutí sociální služby a byla jí vypovězena Smlouva o poskytnutí sociální služby ze strany poskytovatele z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy, a to v době kratší než 6 měsíců